Do objektívu Martina Straku sa dostali aj veľké mená motošportu

Martin Straka (1967) je fotograf a televízny komentátor motoristického športu. Automobilové preteky komentuje v rôznych televíznych staniciach od roku 2005 (24h Le Mans & WEC, IndyCar, Blancpain GT Series, Int. GT Serie). 

Martin Straka - Racing´n´Roll

Jeho hlas dobre poznajú na Masarykovom okruhu v Brne a na Slovakiaringu od roku 2013. Jeho fotografie získali rôzne ocenenia. Napríklad Zlaté oko pre najlepšiu motoristickú fotografiu v Českej republike 2007 či Zvláštnu cenu Katovic v rokoch 2011 a 2015. Minulý rok mu vyšla fotografická publikácia Racing´n´Roll vo vydavateľstve Slovart.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka

Ako ste sa dostali k motoristickému športu?

Keď som mal možnosť vidieť film Le Mans so Stevom Mc Queenom, tak si ma motoristický šport získal. Mal som vtedy šesť rokov. Najskôr som chodil na preteky s otcom a mal som fotoaparát Smena 8 M za 300 Kčs.

Najprv som chodil na domáce preteky. Začal som v Ostrave, nasledoval Havířov, Most. Moja veľká láska bolo Brno, kde som bol prvýkrát, keď som mal 12 rokov. Mal som šťastie, keď sa moja veľké záľuba stala mojím zamestnaním. Postupne som sa dostal na všetky veľké okruhy na svete.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Kedy ste zavítali na Slovensko?

Na Slovensko som na motoristické preteky prišiel až v roku 2007 do Piešťan. Som rád, že som to stihol, lebo tieto preteky som poznal iba z televízie. Bolo to skvelé a vznikla tam veľmi legendárna fotka (Mercedes s vlakom).

Keď vznikol Slovakiaring, tak chodievam na Slovensko pravidelne. Samozrejme dostal som sa aj na preteky F 1 ako novinár, keďže som štyri roky pracoval v denníku Sport.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Ktoré preteky najviac obľubujete?

Formula jedna nebola pre mňa najhlavnejšia. Viac obľubujem cestovné autá, športové autá, Le Mans, Indy Car. Najmä ta súčasná F 1 je dosť nudná. Nie sú tam súboje. Indy Car je pre mňa oveľa zaujímavejšia, veď zo 16 pretekov je až desať rôznych víťazov. Pre divákov nie je zaujímavé, keď je stále rovnaký víťaz.

Okrem fotografovanie ste začali aj komentovať. Využili ste svoje fotografické skúsenosti?

Je to obrovská výhoda, keď ako fotograf komentujem. Trať mám veľmi dobre zmapovanú ako fotograf. Keď sa stane nejaká nehoda, tak ihneď viem, kde sa to stalo. Keď ste iba komentátor a máte veľa informácií, tak vám to veľmi nepomôže.

Pri komentovaní je najdôležitejšia prirodzenosť. Na Slovensku v televízii Digi Šport budem komentovať už piatu sezónu. Komentovať som začal pred dvanástimi rokmi ako spolukomentátor.

Na Slovensku som našiel veľmi dobrých ľudí, navyše veľmi som nepoznal ani Bratislavu, ktorú som si veľmi zamiloval.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Na Dakare ste boli aj so slovenskými jazdcami?

Na týchto pretekoch som bol v roku 2015 ako tímový fotograf. O týchto pretekoch som napísal tiež knihu. S Ivanom Jakešom som bol často v kontakte. Spoznal som aj Jana Žgravčáka, s ktorým sme sa stali veľkými kamarátmi. Jemu vďačím za to, že môžem komentovať na Slovensku.

Čo hovoríte na Slovakiaring?

Keď som videl trať prvýkrát, tak som mal zmiešané pocity. Postupne som si ju veľmi obľúbil. Mám rád okruhy, kde je väčšia rovinka a na Slovakiaringu to tak je. Rakúsky architekt ju veľmi dobre vypracoval.

Na tomto okruhu budú po prvýkrát ME ťahačov, ktoré sa väčšinou konali v Moste. Motoristickí fanúšikovia sa môžu tešiť aj na osemhodinové preteky motocyklov.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Ako vznikala kniha Racing´n´Roll?

Knihu som pripravoval od januára do augusta. Naozaj dal som si záležať. Voči Slovartu som cítil obrovskú zodpovednosť. Vedel som, čo tam chcem mať. Dokonca som sa viackrát zatvoril na samotku napríklad v Brne na Masarykovom okruhu.

Na nové nápady som chodil do vlakov, s ktorými sa rád vozím. Niektoré fotky sú ešte fotené na kinofilm a som rád, že vyšla čiernobiela. V knihe majú osobitnú kapitolu rôzne osobnosti. Veľmi rád mám Nikiho Laudu, či Zdeněka Vojtěcha. Boli to moji prví hrdinovia.

Martin Straka - Racing´n´Roll

V knihe je len jedna kapitola motocyklová…

Je to kapitola o Valentinovi Rossimu. Ja som totiž presvedčený, že keď skončí v Moto GP, tak prejde k autám a bude úspešný. Jedna z najdôležitejších vlastností motoristického pretekára je pokoj.

Valentino ju má, veď minulý rok v Brne v kvalifikácii v boxoch ho skoro jeho súper zrazil. On to bral bez emócií. Veľa pretekárov by sa rozčuľovalo.

Martin Straka - Racing´n´Roll

Načo sa tešíte v tejto sezóne?

Určite na preteky IndyCar v Long Beach, ktoré budem komentovať v TV Nova Sport. Najväčšou láskou sú 24-hodinové preteky v Le Mans. Pre mňa sú to Vianoce v júni. Na tieto preteky idem dva týždne pred nimi na testy.

Celý týždeň žijem s týmito pretekmi. Po prvýkrát bude na tomto podujatí štartovať slovenský tím ARC Mira Konôpku. Bol som s ním na pretekoch v Malajzii a v Thajsku, kde vyhral a vlastne sa kvalifikoval na Le Mans. Pre mňa je to obrovská radosť.

Juraj Valko, foto: Martin Straka, Publikácia Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll
Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll
Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll
Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Martin Straka - Racing´n´Roll

Tento článok je súčasťou najnovšieho vydania športového týždenníka ŠPORT žurnál 12

You may also like...