Miroslav Konôpka: Som veľmi rád, že v Le Mans zaznie slovenská hymna

Na najslávnejších vytrvalostných pretekoch sveta 24h Le Mans bude mať  Slovensko po prvýkrát svoj tím. Vo Francúzsku bude štartovať ARC Bratislava pod vedením Mira Konôpku.

Miroslav Konôpka, ARC Bratislava

Posádku bude s ním tvoriť ešte Lotyš Konstantins Calko, ktorý sa stane vôbec prvým jazdcom z Pobaltia v Le Mans. Tretím bude Holanďan Rik Breukers.

V Le Mans ste už dvakrát štartovali v rokoch 2006 a 2010. Teraz to však to bude pod slovenskou zástavou. Čo to pre vás znamená?

Keď niekto niečo robí dlhšiu dobu a potom sa mu niečo podarí, tak pociťuje úľavu. Bolo to mojím plánom, pokúšal som sa o to v posledných rokoch. Na tieto preteky sa nedá prihlásiť.

Ja som na týchto pretekoch už štartoval dvakrát a dostať tam slovenský tím nebolo jednoduché. Účasť na ňom si musíte vybojovať. Slovensko vo svete motošportu veľa neznamená.

Sme vlastne kokosy na snehu. Veľmi si to cením, teraz je pred nami úloha dobre obstáť. Slovensko sa zviditeľňuje najmä zásluhou vybudovania Slovakiaringu.

Ako ste si vybojovali účasť na týchto pretekoch?

Uspeli sme na ázijskej Le Mans sérii. Po prvej sezóne na Audi R8 LMS GT3 sme do druhej sezóny nastúpili s prototypom LM P3 Ginetta­‑Nissan. Počas sezóny pozostávajúcej zo štyroch pretekov sme bojovali o prvé miesto.

Hoci sme v posledných pretekoch na okruhu Sepang v Malajzii prišli o prvé miesto po nezavinenej kolízii výberová komisia ACO nás vybrala na tohtoročnú edíciu 24h Le Mans.

Pretekom predchádza slávnosť na Námestí republiky v Le Mans. Tešíte sa?

Jazdci sa predstavujú verejnosti. Už som to zažil. Keď som tam bol prvýkrát, nevedel som príliš anglicky, bolo to utrpenie. Príde tam stotisíc fanatických divákov, bude to paráda.

Čo hovoríte na svojich spolujazdcov?

Miroslav Konôpka, Le Mans

Obaja sú veľmi mladí a talentovaní. Rik Breukers (18) je továrenským jazdcom Lamborghini, takže má veľkú kvalitu. Má za sebou pätnásť 24-hodinových pretekov, čo je v jeho veku jedinečné.

S Konstantinsom Calko (23) som pretekal celú ázijskú sériu Le Mans a mohol som sa presvedčiť o jeho kvalite. Potvrdil ju v kritických situáciách. Obidvaja sú veľmi mladí. Na týchto pretekoch môžu štartovať len traja jazdci.

Prihláška sa uzavrie 10. mája. Keď si niekto z nás potom zlomí nohu, tak ho nemôže nikto nahradiť.

Ako dopadli testy?

Absolvovali sme tri testy. Jeden bol v Monze, a druhý v Slovakiaringu. Na našom okruhu sme dosiahli veľmi dobré časy. Fabrickí jazdci si ho preverili v Magny­‑Cours.

Najazdili sme približne 3000 km, V Le Mans na jazdcov čaká 4500 km. Teraz sa musí auto kompletne rozobrať a všetko dôkladne prezrieť.

Motor nebol v dobrej kondícii, takže budeme čakať na nový. Potom dva týždne pred samotnými pretekmi budeme testovať v samotnom dejisku.

Predstavili by ste nám vaše auto?

V Le Mans budem štartovať s prototypom Ligier JS P217 Gibson. Disponuje 600-koňovým 4-litrovým osemvalcom od úpravcu Gibson, váži 930 kilogramov a na rovinkách hravo presiahne rýchlosť 300 kilometrov za hodinu.

ARC Bratislava, Le Mans

Aký počet ľudí pôjde na tieto preteky?

Náš tím bude mať 43 ľudí. Všetci budeme musieť byť rovnako vystrojení. Väčšia časť tímu sú Slováci, nachádza sa v ňom aj sedem Angličanov a štyria Francúzi. V Le Mans sú mimoriadne prísne predpisy. Za ich porušenie sú veľké pokuty.

Materiál, ktorý nám dali má vyše 200 strán, takže sa na to musíme poriadne pripraviť. Tieto veci bude mať na starosti Andrej Studenič.

Nechceli ste zložiť slovenskú posádku?

Bolo to mojím prvým zámerom, no na Slovensku som nenašiel vhodných partnerov. Musel som sa rozhodnúť pre medzinárodnú posádku.

Čo hovoria na tento úspech vaši kolegovia?

Dostal som veľa gratulácií zo susedných štátov, či už z Rakúska, alebo Nemecka. Som rád, že na tomto slávnom okruhu zaznie slovenská hymna.

Bolo to mojím veľkým snom. Veľa ľudí ma oslovilo, takže som si uvedomil, že tieto preteky sú naozaj top preteky vo svete.

ARC Bratislava, Le Mans

Ako dlho bude každý jazdec sedieť za volantom?

Sú na to presné predpisy. Každý z nás by mal pretekať osem hodín. Dôležité je, aby sme nad ránom boli na dráhe. Potom by to už mohlo dopadnúť dobre.

Musíme si premyslieť, či zvolíme dlhšie úseky bez zastávky v boxoch a skúsime to uhrať s nižšou spotrebou. Všetky strategické momenty doladíme až po testoch v dejisku.

S akým cieľom pôjdete na tieto preteky?

Sme v najsilnejšej skupine LM P 2, kde je 26 áut. V Le Mans bude na trati šesť bývalých pretekárov, ktorí štartovali v F1. Naším prvoradým cieľom bude tieto preteky dokončiť. Chceme ísť do toho s rozvahou.

Stratégia je vyhnúť sa problémom, to je predpoklad dobrého výsledku. Nepôjdeme do zbytočných súbojov, mnohí sa dokážu v prvom kole rozbiť, len aby sa pred niekoho dostali, a práve tomu sa chceme vyhnúť. Samozrejme, že chceme skončiť čo najlepšie.

Miroslav Konôpka, Le Mans Miroslav Konôpka

narodený: 21. 1. 1962 v Bratislave
Výška/váha: 173 cm, 93 kg
Najväčšie úspechy:
Majster FIA CEZ, Zóna strednej Európy 12-krát (2000, 2003, 2008, 2009, 2010, 2011 (2x), 2012, 2013, 2014, 2015, 2016),
vicemajster 4-krát (1999, 2002, 2005, 2014)
majster ČR (2011, 2012, 2013, 2016),
majster Maďarska 2011, majster Poľska (2010, 2011 (2x), 2013).

Juraj Valko, foto: Andrej Blizniak

Tento článok je súčasťou najnovšieho vydania týždenníka ŠPORT žurnál

ŠPORT žurnál 13

Ak sa Vám týždenník ŠPORT žurnál páči a chcete nám pomôcť ho rozvíjať, objednajte si predplatné:

Predplatné ŠPORT žurnál

You may also like...