Čo ste ne/vedeli o najprestížnejších cyklistických pretekoch

Už to bude 114 rokov, odkedy vyštartovali prví súťažiaci azda najznámejších a najprestížnejších cyklistických pretekov Tour de France. Počas viac ako storočia museli organizátori čeliť problémom a zmenám, ktoré ich pochopiteľne neobišli.

  História Tour de France sa začala písať v roku 1903. Na štart sa postavilo 60 cyklistov, keďže podmienky v tej dobe boli pre mnohých nesplniteľné.

Závod sa skladal zo šiestich etáp, ktoré boli v porovnaní s tými dnešnými mimoriadne dlhé. Pretekári však nečelili hornatému povrchu a väčšina trasy bola rovná.

Prvé preteky trvali od 1. do 18. júla a ich prvým víťazom sa stal francúzsky cyklista Maurice Garin. Za víťazstvo získal v tej dobe neuveriteľných 40 tisíc dolárov, vďaka ktorým bol zabezpečený na celý život a za ktoré si kúpil čerpaciu stanicu.

Sneh v lete

V roku 1909 museli pretekári čeliť naozaj náročným podmienkam. To, čo by nik v júli nečakal sa skutočne stalo. Chladné počasie, prudký vietor a dokonca aj sneh sťažoval podmienky 6. ročníka pretekov.

To však pretekom na prestíži neubralo a o podobné závody sa pokúšali aj v iných krajinách. Od roku 1908 sa konali cyklistické preteky okolo Belgicka a o rok neskôr sa uskutočnil aj 1. ročník Giro d´Italia.

Žiadne z týchto závodov však neboli také úspešné a do Francúzska vždy cestovali tí najúspešnejší cyklisti sveta.

Prvá obeť pretekov

Počas 8. ročníka pretekov v roku 1910 pretekári museli prvýkrát zdolať aj extrémne náročný povrch vo vysokých nadmorských výškach. Kuriozitou však bolo, že tento účastník zomrel počas oddychového dňa.

Adolphe Heliere podľahol zraneniu, ktoré mu počas kúpania v mori spôsobila jedovatá morská medúza.

Ako to už býva vo svete športu ani Tour de France neobišli svetové vojny. Prvá svetová vojna na 5 rokov prerušila preteky a aby toho nebolo málo počas nej zahynuli aj traja víťazi- Octave Lapize, Lucien Petit Breton a Francois Faber.

Po vojne sa preteky prvýkrát konali v roku 1919, no aj tieto sa vyznačovali veľmi ťažkými podmienkami. Cesty boli v dôsledku vojny zničené a závod tak dokončilo len 10 pretekárov. V roku 1939 sa konali posledné preteky pred 2. svetovou vojnou. Kvôli nej sa ďalšie preteky konali až v roku 1947.

Úmrtia počas Tour de France

Preteky v roku 1935 sa zapíšu do histórie čiernym písmom. Španielsky pretekár Francisco Capeda nezvládol prudký zjazd a pri páde si polámal väzy. Okamžite bol prevezený do nemocnice, kde o tri dni na to zraneniam podľahol.

Krátko pred cieľom jednej etapy, ktorá bola zakončená prudkým stúpaním skolaboval britský cyklista Tom Simpson. Napriek tomu, že mu bola okamžite poskytnutá prvá pomoc, lekári ho zachrániť nedokázali. Podľa pitvy Simpson užíval amfetamín, ktorý mal byť príčinou kolapsu.

V roku 1995 sa na pretekoch tiež odohrala tragédia. Pri hromadnom páde taliansky pretekár Fabio Casartelli narazil hlavou do obrubníka a v dôsledku zranení bol na mieste mŕtvy.

Česi a Slováci na štarte

V roku 1987 malo po prvýkrát zastúpenie na Tour de France aj Československo. A to hneď dvoch pretekárov. Květoslav Pavlov sa po skončení pretekov umiestnil na 103. mieste a Milan Jurčo, ktorý preteky nedokončil.

V súčasnosti je najväčšou cyklistickou pýchou Slovenska Peter Sagan, ktorý už na Tour de France zaznamenal niekoľko úspechov. Niekoľkokrát si už obliekol zelený dres a my mu držíme palce, aby rovnaké úspechy zaznamenal aj tento rok.

puma, foto: SITA

Tento článok je súčasťou týždenníka ŠPORT žurnál 23

ŠPORT žurnál 23

Predplaťte sa ŠPORT žurnál a nevynechajte už ani jedno číslo. Všetko podstatné zo športu vám prináša ŠPORT žurnál!

Predplatné ŠPORT žurnál

You may also like...