
7. septembra 2011 zasiahla nielen hokejový svet obrovská tragédia. Let lietadla Jak-42, na palube ktorého sa nachádzal hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ, sa tesne po vzlete zrútil na zem. Nehoda si vyžiadala 44 obetí, medzi ktorými bol aj slovenský hokejový útočník Pavol Demitra.
25 hráčov, realizačný tím a posádka letu Jak-42 boli v stredu 7. septembra 2011 o 16-tej hodine pripravení na štart. Cieľom ich cesty bol bieloruský Minsk, kde mali odohrať svoj prvý zápas sezóny. Tento let však trval len minútu.
Behom tejto minúty vyhaslo 43 ľudských životov. Prežili len dvaja, ktorí bojovali o život. O niekoľko dní ťažkým zraneniam podľahol aj ruský hokejista Alexander Galimov.
Posledným preživším bol letový inžinier, ktorý kvôli veľmi zlému zdravotnému stavu nemohol hovoriť o tom, čo sa dialo na palube lietadla predtým, než sa zrútilo na zem. Nik nevedel, čo mohlo byť možnou príčinou tragédie a preto nasledovalo náročné vyšetrovanie.
Posledné minúty pred tragédiou
Tesne pred 16-tou hodinou začalo lietadlo rolovať na dráhu. Počasie bolo vyhovujúce a pilot dispečerom nehlásil žiadne problémy. Dispečer teda dal povolenie na štart. Keď sa lietadlo začalo rozbiehať po dráhe, piloti si všimli, že sa nerozbieha dostatočne rýchlo.
Nenaberali požadovanú rýchlosť na vzlet a to sa stále viac a viac približovali ku koncu 3-kilometrovej dráhy. V kokpite nastali zmätky, či má lietadlo v rolovaní pokračovať alebo je štart nutné okamžite prerušiť.
Napriek problémom dal kapitán povolenie na odlepenie sa od zeme. To sa už ale lietadlo nachádzalo za dráhou a rolovalo po tráve. Napokon sa lietadlo od zeme predsa len odlepilo a podarilo sa mu vzlietnuť.
O niekoľko sekúnd neskôr jeho podvozok narazil do letiskovej antény a naklonilo sa na ľavý bok. Táto rana sa mu stala osudovou. Lietadlo sa po nej stalo neovládateľné a zrútilo sa do rieky.
Tlak na vyšetrovanie silnel
Tragédia mala okrem obrovského smútku za následok aj to, že ruské kluby nechceli pri preprave využívať ruské lietadlá. Vznikla teda potreba okamžite zistiť príčinu, ktorá viedla k tejto tragédii.
Dáta z nájdených čiernych skriniek ich ale nenaviedli na žiadnu jednoznačnú príčinu. Naznačovali len to, že nastal problém, kvôli ktorému na lietadlo pôsobila silná brzdiaca sila, ktorá mu bránila dostatočne zrýchľovať.
Žiadna porucha bŕzd ale odhalená nebola. Začali sa preto pohrávať s myšlienkou, že za nehodu mohli byť zodpovední piloti. Vzlet je totiž najnáročnejším štádiom letu a každá malá chybička pri ňom môže spôsobiť zrútenie lietadla.
Piloti tohto letu boli ale skúsení a na sesterskom lietadle Jak-41 a Jak-40 mali nalietaných niekoľko tisíc kilometrov. A práve to sa ukázalo ako stopa, ktorá viedla ku koncu vyšetrovania.
Začali skúmať rozdiely medzi Jakom-42 a Jakom-40, na ktorom kapitán strávil najviac letových hodín. Hoci sú si tieto lietadlá podobné, nie sú identické. Najzávažnejším rozdielom medzi nimi sú brzdové pedále.
V prípade Jaku-40 by mal mať pilot behom štartu položené nohy na pedále úplne. Na Jaku-42 by mal mať ale pätu na podlahe a na pedále by mala byť položená len špička.
Ak by sa teda pilot pozabudol a položil v tomto lietadle nohu na pedál úplne, lietadlo by automaticky brzdilo. A to už bol celkový záver vyšetrovania.
Keď sa lietadlo pripravovalo vzlietnuť, kapitán zvyknutý na trochu iné lietadlo, neúmyselne položil celú nohu na brzdový pedál a tým nevedomky stlačil brzdy.
Vyšetrovanie síce bolo úspešné a viedlo k jednoznačnému záveru, no životy týchto mladých perspektívnych športovcov to už nikdy nevráti.
Jakolev Jak-42
Jak-42 je ruské trojmotorové osobné lietadlo na stredné vzdialenosti, ktoré bolo vo východnej Európe obľúbené. Ide o staré sovietske lietadlo, vyvinuté v 70-tych rokoch 20. storočia, ktoré v priebehu desaťročí nebolo nijak výrazne modernizované.
Od začiatku jeho prevádzky do 7. septembra 2011 došlo k ôsmym ťažkým haváriám tohto lietadla a celkovo na jeho palube našlo smrť 570 ľudí.
puma, foto: TASR/AP