Domov CYKLISTIKA Tragédia, ktorá cyklistom nasadila prilby

Tragédia, ktorá cyklistom nasadila prilby

Druhá etapa známych pretekov Paríž -Nice v roku 2003 sa stala osudnou pre kazašského cyklistu Andreia Kivileva. 29-ročný jazdec tímu Cofidis spadol zhruba 40 kilometrov pred cieľom po kolízii s tímovým kolegom a ďalším jazdcom a nešťastne si buchol hlavu. Utrpel zranenia, ktorým deň na to v nemocnici podľahol. 

Odkedy sa skvelý vrchár v roku 2001 upísal Cofidisu, dosahoval na bicykli veľmi dobré výsledky. Hneď v prvom roku skončil štvrtý v celkovom poradí na legendárnej Tour de France a vyhral preteky Route de Sud.

Na najvyššie priečky útočil aj na osudnej Paríž – Nice, veď rok predtým skončil len jedno miesto pod pódiom. Druhá etapa v roku 2003 jeho ambície pochovala.

Pocta od kolegov

Tretia etapa, ktorá sa konala v deň smrti mladého cyklistu bola nesúťažná. Po minúte ticha vzdal celý pelotón úctu svojmu mŕtvemu kolegovi tým, že celú 190-kilometrovú trasu absolvovali cyklisti spoločne vo voľnom tempe a cieľovú pásku preťali ako prví Kivilevovi tímoví kolegovia a až potom zvyšok štartového poľa.

Akoby symbolicky celé preteky vyhral Kivilevov dobrý priateľ, krajan Alexander Vinokurov.

Andrei Kivilev
Andrei Kivilev. Pred jeho tragickou smrťou bola jazda bez prilby bežná.

Prilba ako povinnosť

Ako to už býva, tým najhorším na tejto tragédii bolo to, že sa jej dalo zabrániť. Hoci to už dnes znie neuveriteľne, Kivilev nemal prilbu a náraz mu spôsobil fraktúru lebky.

Pravidlo povinného nosenia prilby na všetkých pretekoch sa Medzinárodnej cyklistickej únii podarilo prijať až po tejto tragédii, a to napriek tomu, že prvá iniciatíva tu bola už 12 rokov predtým. Proti povinnému noseniu prilby sa paradoxne postavili práve tí, ktorých majú prilby chrániť – cyklisti.

Cyklistom prekážala nepohodlnosť a hmotnosť prilieb, pravda odvtedy prešiel tento doplnok obrovským pokrokom a dnešné prilby sú ľahučké a majú aerodynamický tvar, teda cyklistom už neprekážajú.

Ďalšie tragické prípady

Kivilev nebol prvým a žiaľ ani posledným smutným prípadom cyklistickej histórie. Nebyť pravidla povinného nosenia prilieb mohlo byť úmrtí omnoho viac. Smrť Andreia Kivileva z 12. marca 2003 predstavuje aspoň aký taký zlom v bezpečnosti cyklistov na cestách.

WOUTER WEYLANDT † 2011

Prinášame Vám len zlomok tragédií, ktoré priniesla cyklistická história:

Tour de France

Je jeden z najnáročnejších pretekov cyklistickej sezóny. Už v roku 1935 nezvládol veľkú rýchlosť v klesaní cez horský priesmyk Col du Calibeier španielsky cyklista Francisco Cepeda a nekontrolovateľne spadol. Zomrel počas prevozu do nemocnice.

V roku 1967 zas nezvládlo dlhé stúpanie na Mont Ventoux srdce britského cyklistu Toma Simpsona.

Ďalšia tragická nehoda sa stala v roku 1995, keď sa niekoľko jazdcov v rýchlosti takmer 100 km/h zrazilo počas klesania z Col de Portet d´Aspet a taliansky jazdec a olympijský víťaz z roku 1992 Fabio Casartelli utrpel poranenia hlavy, ktorým pri prevoze vrtuľníkom podľahol.

Giro d´Italia

Aj talianska grandtour má svoje čierne škvrny.

V tretej etape v roku 2011 stratil vo vysokej rýchlosti kontrolu nad bicyklom belgický cyklista Wouter Weylandt. Podľa očitého svedka sa cyklista počas nebezpečného klesania z Passo del Bocco poohliadol ponad rameno. Belgičanove zranenia boli také fatálne, že zomrel okamžite, priamo na trati.

Paradoxom bolo, že práve túto etapu rok predtým Weylandt vyhral. Na najznámejších talianskych pretekoch to bola už štvrtá obeť.

V roku 1952 zahynul počas štvrtej etapy Talian Orfeo Ponsin, Španielovi Juanovi Manuelovi Antistebanovi sa stal osudným ročník 1976 a v roku 1986 umrel ďalší Talian Emilio Ravasio.

Gent – Wevelgem

Minulý rok najviac zarezonovala smrť belgického jazdca Antoine Demoitié, ktorý bol súčasťou hromadného pádu na pretekoch Gent – Wevelgem. Klbku jazdcov na zemi sa nedokázal vyhnúť motocykel, ktorý cyklistu zrazil a spôsobil mu vážne zranenia, pre ktoré sa ho už lekárom zachrániť nepodarilo.

ano, foto: SITA, facebook, velonews.com



Načítať viac podobných článkov
Načítať viac od autora SZ
Načítať viac v kategórii CYKLISTIKA
Komentáre sú uzavreté

Pozri tiež

Sagan chce na Gire bojovať o etapové vavríny aj cyklámenový dres

Uplynulú sobotu odštartoval 104. ročník Giro d’Italia po ročnej pauze opäť v tradičnom jar…